سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: در پی کشف 900  قطعه كوسه ماهي از يك خودرو حامل محصولات شيلاتي در شهرستان عسلويه، پرونده قضايي تشكيل و جهت رسيدگي  به دادگستري تحويل شد...
کد خبر: ۳۸۰۹۹
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

فکرشهر: در پی کشف 900  قطعه كوسه ماهي از يك خودرو حامل محصولات شيلاتي در شهرستان عسلويه، پرونده قضايي تشكيل و جهت رسيدگي  به دادگستري تحويل شد.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی محیط زیست استان بوشهر، در همین زمینه، دغدغه های حسین دلشب ـ مدیرکل محیط زیست ـ در حوزه تهدیدات زیست بوم دریایی خلیج فارس را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این زمینه گفت: كوسه ها يكي از انواع ماهيان اقيانوس ها و دريا ها هستند و در بالاي هرم غذايي قرار دارند. اين ماهيان به دليل جايگاه ويژه در زنجيره غذايي، يكي از عوامل تعادل اكوسيستم هاي دريايي هستند. صيد كوسه ها به دليل تقاضاي بالاي گوشت و خصوصا باله آن جهت تهيه سوپ در چين باعث به خطر افتادن جمعيت اين گونه هاي مهم شده است. ازهمین رو باید این اتفاق تلخ را هشداری جدی قلمداد کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در تشریح آنچه رخ داده، گفت: صيد و صيادي بی رویه و خارج از ظرفیت  از عمده ترين تهديدات زيست بوم هاي دريايي است. افزايش تلاش صيادي، روش هاي مخرب صيد مانند استفاده از تور ترال، گوشگير كفي(ركسي)، و تور هاي مونوفلامنت، عدم رعايت ممنوعيت در مناطق تحت مديريت و مناطق حساس مي باشد.

 

دلشب در ادامه از تهدید دیگری برای زیست بوم دریایی گفت: از ديگر تهديدات آلودگي هاي دريايي وجود پسماندهاي شناور  و در دريا و حركت آن ها با امواج و به ساحل رسيدن آن ها مي باشد. اين پسماند ها كه اغلب توسط شناور هاي كوچك و بزرگ توليد مي شود باعث آلودگي محيط زيست دريايي مي گردد. تورهاي صيادي سرگردان و تورهاي اسقاطي نيز باعث توليد پسماند گرديده و باعث گير افتادن و تلف شدن انواع جانوران و نوزادان آن ها مي گردد. از دیگر موارد تهدیدات برای پستانداران دریایی نیز می توان به تردد شناورهای بزرگ  و برخورد با پستانداران دریایی  اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ادامه به موارد دیگری نیز اشاره نمود: در مواردی نیز به دلیل حادثه و هم به دلایل دیگر مانند تعقیب  صید تا ساحل و یا گرفتاری در جزر بزرگ و یا عوارض طبیعی و.. ممکن است این پستانداران بزرگ در خشکی گرفتار شوند.

حسین دلشب در ادامه خاطرنشان شد: سازمان حفاظت محيط زيست در مصوبه سال ٩٣ شماره مصوبه 380/381 صید كوسه هاي خليج فارس و درياي عمان را كه در سال هاي اخير به دليل كاهش چشمگير جمعيت و صيد بي رويه در خطر انقراض قرار گرفته اند را ممنوع اعلام نموده و مفاد اين مصوبه كه شامل جريمه ٣٠٠ ميليون ريالي جهت هر قطعه از انواع كوسه ماهي مي باشد را به سازمان شيلات و بهره برداران اعلام نموده است. برابر قانون، صيد، حمل، خريد و فروش انواع كوسه ماهيان چه با هدف صيد اصلي و ضمني ممنوع بوده و متخلفين به مراجع قضايي معرفي خواهند شد و صیادان باید توجه داشته باشند که صید ضمنی کوسه را به اسکله منتقل نکنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر